5 x proč – příklady

Metoda pro identifikaci hlavní příčiny problému. Podstatou je postupné opakovaní kladení otázky „Proč?“.

1. Příklad z Wikipedie

Vlastní ptaní se „5krát proč?“ připomíná dialog dítěte s rodičem.

1. kolo otázek
otázka: Tati, proč to auto nejede?
odpověď: Protože nemá benzín.

2. kolo otázek
otázka: A proč nemá benzín?
odpověď: Protože jsem ho zapomněl koupit.

3. kolo otázek
otázka: A proč jsi ho zapomněl koupit?
odpověď : Protože jsem nevěděl, že nám dochází.

4. kolo otázek
otázka: A proč jsi nevěděl že nám dochází?
odpověď: Protože je tma a nevidím na palivoměr.

5. kolo otázek
otázka: A proč nevidíš na palivoměr?
odpověď: Protože jsem nevyměnil prasklou podsvěcovací žárovku v palubní desce.

2. Příklad z knihy Lean Startup – Eric Ries (strana 196-197) – (Google knihy)

3. Příklad (homoeconomicus.cz)

Problém – auto nestartuje.
1. proč? – Protože je autobaterie vybitá.
2. proč? – Protože je porouchaný alternátor.
3. proč? – Protože pás alternátoru je přetrhlý.
4. proč? – Protože pásu již vypršela životnost.
5. proč? – Protože autu nebyla poskytnuta předepsaná údržba.

4. Příklad (ikvalita.cz)

1. Proč výrobky není možné namontovat?
Protože v kovové části výrobku chybí závity…

2. Proč v kovové části výrobku chybí závity?
Protože je tam dodavatel výrobku neudělal…

3. Proč je tam dodavatel výrobku neudělal?
Nebyla to chyba dodavatele výrobku, ale jeho subdodavatele…

4. Proč subdodavatel dodal výrobky bez závitů?
Protože při výrobě praskl závitový nástroj…

5. Proč praskl závitový nástroj?
Protože má omezenou životnost…

5.  Příklad (blog.helios.eu)

1. Proč mělo 10 dílů menší průměr?
Protože je technik vyrobil vadné.

2. Proč to udělal?
Chyboval při měření.

3. Proč chyboval?
Po pauze na oběd si špatně nastavil přístroje.

4. Proč se to stalo?
Nevšiml si špíny na měřidle, které ovlivnilo správnost měření.

Chyby v provedení techniky

Příklad nesprávného použití techniky 5x Proč

Takové zjednodušené lineární ptaní 5x Proč, podle mého názoru nemá velký racionální základ. Co kdyby byla na první otázku: „Proč se stroj zastavil?“, Odpověď: „Chyba obsluhy“. Dovedlo by nás to možná úplně k jiné kořenové příčině a následnému řešení.
Proto se ptám, jak přesně ověřujete, zda jste určili při každé odpovědi na otázku proč, skutečnou příčinu? Neměly by po první odpovědi na otázku proč, následovat další na ověření identifikované příčiny?
Technika 5x Proč nikdy neobjeví nic nad rámec toho, co si myslíme a už víme. Při nejlepším můžeme techniku ​​5x Proč označit za brainstormingovou techniku ​​nebo nástroj, který udrží naši komunikaci při řešení problému strukturovanou. Určitě ne jako nástroj řešení problémů, jelikož nedokáže objevit nic za hranicemi toho, co už víme.

Infografiky

https://i.pinimg.com/736x/1f/91/34/1f91349be1d920e3ecc2d9e788c46d9c.jpg

Metodika 5 x proč

Zdroje:

Komentáře